ရင္ခုန္သံဆရာႀကီးအတြက္

04May11

Update from Rangoon,

Dear BB

DTY confirmed that BNW didn’t say such things to him at CNW’s funeral. BTY and BNW belonged to the thirty comrades and they never lost contact.

Saya Ta is impressed with your works and believes you’ll go far, the sentiment which I also share.

Sincerely

ဒဂုန္တာရာဟာ ပေရာဂ်က္နဲ႔ စာေပသစ္ခဲ့တာမဟုတ္ဖူး။ သူနဲ႔ေခတ္ၿပိဳင္တခ်ိဳ႕ သံရုံးစာအုပ္ရုိက္ေရာင္းတာမ်ိဳး သူမလုပ္ဖူး။ သူ႔ထက္ ႏုိင္ငံေရးဝါရင့္ ပညာပုိတတ္တဲ့ လက္ဝဲသမားေတြ (သိန္းေဖျမင့္၊ ေဒါက္တာညီညီ) မဆလေျခေတာ္ရင္းဝပ္ဆင္းတာမ်ိဳး သူမလုပ္ခဲ့။ သူယူတတ္ရင္ စစ္တြင္းကထဲက ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းခန္႔တဲ့ တပ္ဝါဒျဖန္႔ဌာနမွဴးအလုပ္ကေန ႀကီးပြားခဲ့နုိင္တာပဲ။

ကဗ်ာမွာလဲ ကာရံမဲ့ခ်င္မဲ့ အဘိဓမၼာမမဲ့ဘုိ႔ ႀကိဳေျပာခဲ့သူပါ။ အခု ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္အေရၿခံဳစာေယာင္ေပေယာင္ေတြကုိ သူ႔သေဘာထားေမးစရာလုိေတာ့မယ္မထင္ပါ။ လမ္းခြဲခ်င္သူေတြလဲခြဲ၊ ၿခံဝင္ ႏြားပါၾကဘုိ႔ အႏွစ္အသားဆုိတာ ဘာမွန္းသိၾကရင္ ပီးတာပါပဲ။ ႏွမ္းဖတ္ခ်ဥ္ႀကိဳက္သူနဲ႔ ေခြးခ်ီးၿမံဳ႕လုိသူမ်ားရဲ့ ရသာဖုခ်င္း တူႏုိင္မယ္မထင္။

* * *

က်ေနာ္၏ ထူးဆန္းေသာ ကေလာင္နာမည္ႏွင့္ပတ္သက္၍ ေမးျမန္းလာသမွ်ကုိ အၾကိမ္ေရမ်ားစြာ ရွင္းျပရာ၌ ဒဂုန္တာရာ၏ “ျမျမလန္းစင္” ဝတၳဳကုိ ႀကိဳက္သည္မွအစ ရွင္အုန္းညိဳ၏ ဂါထာေျခာက္ဆယ္ပ်ဳိ႕ထိ ရွင္းျပရပါသည္။ က်ေနာ္၏ ပထမဆုံးပုံႏွိပ္စာမွာ “တာရာ၊ ဒုိရာ၊ ေမႏွင့္ တိမ္ခုိးမွ်င္”။ ဤကားစကားခ်ပ္။

ရွင့္ကဗ်ာဆရာ

အင္တာနက္ေပၚတြင္ စာဆုိပ်ံသင္မ်ားက ဘာသာဘာဝ အခ်စ္ကဗ်ာ ခံစားမႈကဗ်ာမ်ား ေရးၾကဖတ္ၾကေတြ႔ရေသာအခါ ဒဂုန္တာရာ၏ “ရင္ခုန္သံကဗ်ာမ်ားအတြက္” ဆုိသည့္ ၁၉၆ဝ က ဝတၳဳတုိကုိ သတိရမိသည္။ နာမည္ေက်ာ္ အခ်စ္ကဗ်ာဆရာတေယာက္ကုိ စာဖတ္ပရိသတ္ ကဗ်ာရူးစာရူး အမ်ဳိးသမီးတဦးက ကာမဘုဥၨာဟိ ဖိတ္ၾကားဧည့္ခံပုံ အခ်စ္ကဗ်ာမ်ားကုိ သေရာ္သည့္ ဝတၳဳကေလးပါ။

“က်ေနာ္သည္ စာေပေဝဖန္ေရးသမားဘဝမွ ေလွ်ာက်၍ ခင္ဥမၼာ၏ အလွဘြဲ႔ကဗ်ာမ်ား စပ္ဆုိေသာ ေပ်ာ္ေတာ္ဆက္ ျဖစ္ေနရေပၿပီ။ …

“ႏုကေတာ့ ဆရာ။ ကဗ်ာကုိ ႏွလုံးခုန္သံနဲ႔ စည္းခ်က္လုိက္ၿပီး ေရးတယ္။ ကဗ်ာဟာ အသဲႏွလုံးရဲ႕ ဘာသာစကားပဲ မဟုတ္လားဆရာ။ ဟင္”

“… သူမသည္ ေခါင္းစဥ္ဆန္းဆန္းမ်ား တပ္ေလ့ရွိသည္။ ေလွ်ာ့ပါဦး ခ်စ္သူပင့္ကူရယ္၊ ေသြးစိမ္ အသဲတျခမ္း၊ က်မ ေသေသာအခါ၊ က်ားကုိ ရင္ဝယ္ပုိက္လုိသည္၊ ေခါင္းေလာင္းထုိးသံႏွင့္ ႐ႈိက္သံ။…

“.. က်ေနာ္ လူငယ္ေတြကုိ အားေပးပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ၿမီးေကာင္ေပါက္ကေလးေတြကုိ ပညာမေပးဘဲ စာဖတ္ပရိသတ္ တုိးေအာင္ အားေပးေနျခင္းမ်ဳိးကေတာ့ မသင့္ေလ်ာ္ဘူးလုိ႔ထင္ပါတယ္။ ဒါဟာ အညြန္႔အေညွာက္ကုိ ပ်ိဳးေထာင္ျပဳစုေပးရာမေရာက္ပါဘူး။ အခုေခတ္က လမ္းသရဲ၊ ဖုန္းသရဲတင္ ရွိတာမဟုတ္ဖူး။ ကဗ်ာသရဲ၊ စာသရဲေတြလည္း ရွိေနၿပီ။ …”

တကယ္ေတာ့ ဒဂုန္တာရာသည္လည္း အခ်စ္ႏွင့္ကင္းၿပီး စာဆုိခဲ့သူ မဟုတ္ပါ။ တဟီတီသြားရေအာင္၊ ေငြေလွေပၚက အနမ္း စသည့္ နာမည္ေက်ာ္ ခံစားမႈကဗ်ာမ်ားကုိ အေတြးသစ္ အေရးသစ္ျဖင့္ ဖြဲ႔သီခဲ့သူပင္။ သူ႔လမ္းေၾကာင္းကုိ ခ်ဲ႕ထြင္စပ္သည့္ ၾကည္ေအး၊ ခ်စ္ဒါလီ၊ ေနာင္ စသည့္ လူငယ္မ်ား၏ တေခတ္ပင္ ႐ႈမဝမဂၢဇင္းမွ ထြန္းကားခဲ့ေသးသည္။ သုိ႔ေသာ္ ဒဂုန္တာရာသည္ စစ္မျဖစ္ခင္ကပင္ ေလာကအမြန္လုိ ဆုိရွယ္လစ္ကဗ်ာမ်ဳိးျဖင့္ ဒဂုန္-ေခတ္စမ္း အုပ္စုမွ ခြဲထြက္လာခဲ့သည္။ မတ္လေတာ္လွန္ေရးက စာေပသစ္အစဟု ဆုိႏုိင္သည္။ ဥကၠလာပ၊ အုိဘယ့္သုခမိန္ အသုိ႔နည္း၊ မိမိကုိယ္ကုိ မဲဇာသုိ႔ ပုိ႔ျခင္း၊ မုန္းမွ ကယ္လီဖုိးနီးယားသုိ႔ စသည့္ ယေန႔အထိ ဖြဲ႔စပ္လာသမွ် ကဗ်ာမ်ားတြင္ကား ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ညီညြတ္မွ်တေရး ခံစားခ်က္တုိ႔က ပုိကဲေနသည္ကုိ စာဖတ္သူမ်ား သိၾကပါသည္။ ဒဂုန္တာရာ၏ ကဗ်ာသည္ အာ႐ုံေၾကာပ်က္ျပားသည့္ ကဗ်ာ၊ လိင္စိတၱဇထၾကြ၍ မရွက္မေၾကာက္ ညႀကီးမင္းႀကီးထုိင္ၿပီး ဖြဲ႔သည့္ ၾကာျခည္ဘာဝမ်ား မဟုတ္ပါ။ (ငယ္ငယ္က ရဲရဲေတာက္သေလာက္ ႀကီးခါမွ “သားေဖာက္” ကဗ်ာေတြ တြင္တြင္စပ္သြားသည့္ ဆရာႀကီးတဦးကုိ စိတ္ပ်က္စရာ ေတြ႔ခဲ့ဖူးပါသည္။)

ယဥ္ေက်းမႈ၏ ရထားမႉး

ကိန္းဘရစ္ခ်္က ပါရဂူေပါက္စတေယာက္ ဒဂုန္တာရာႏွင့္ ေတြ႔ဖူးစဥ္က အဂၤလိပ္လုိ ဘယ္လုိေရလည္စြာ ေျပာပုံကုိ အထင္တႀကီး ေျပာသည္ကုိ မွတ္မိေနပါသည္။ ဒဂုန္တာရာသည္ လူေတြသိေသာ “ပန္းႏုေရာင္အုိ” လက္ဝဲစာဆုိမွ် မဟုတ္ပါ။ ဒုတိယကမၻာစစ္မျဖစ္ခင္ အာရွကုိလုိနီ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားတြင္ ထြန္းကားခဲ့ေသာ ဂလုိဘယ္ ကျပားယဥ္ေက်းမႈတရပ္၏ သက္ရွိအေမြလည္း ျဖစ္ပါသည္။ စႏၵရားဆရာသည္ ေၾကးနန္း႐ုံး ရန္ကုန္အသံလႊင့္႐ုံမွ လႊင့္တတ္ေသာ ပူစီတူရိယာဝုိင္းစသည့္ ေၾကးရတတ္သားသမီးမ်ား၏ အေပ်ာ္ထမ္းတီးဝုိင္းမ်ား၏ လက္စြဲျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းသားသမဂၢ ရန္ပုံေငြအတြက္ ထုိေခတ္က ဘုိအဆန္ဆုံး အဆုိေတာ္ ဘိလပ္ျပန္သန္းႏွင့္ ခ်စ္ဒုကၡကုိ ႐ုပ္ရွင္တင္႐ုိက္ဖုိ႔ ၾကံခဲ့သူေတြထဲ သူလည္း ပါသည္။ ထုိေခတ္က “အမွတ္တရ” ဆုိႏုိင္သည့္ အထက္တန္းစား အရပ္ပ်က္မေလး “ေမ” ကုိ ခ်စ္သနား က်န္ရစ္ေအာင္ ဇာတ္လုိက္လုပ္ေရးခဲ့သူပင္တည္း။ “သူသည္ ကားကုိ ဖိတ္ေခၚေလသည္။” (တေရးေရး၊ ၁၉၃၉) မွာ ထုိေခတ္က ေမာ္ဒန္အေရး။

၁၉၄ဝ-၅ဝ ေက်ာ္က ေဝါ့ဒစၥေနအျပာ၊ ရီတာေဟးဝပ္အၿပံဳး၊ ဘက္တီဂေရဘယ္၏ ေပါင္တံအကား စသည့္ အေမရိကန္ ကုန္သည္အႏုပညာ ဖလင္ပုံရိပ္ေတြ အင္တာနက္မွာ ေဖာေဌးေအာင္ ေတြ႔ရေတာ့ သူမျမင္ေတာ့သည့္တုိင္ေအာင္ ၾကားမိေစခ်င္သည္။ မွတ္မိေသးေတာ့၊ မႏၲေလးတြင္ မ်က္စိလာျပသည့္ အေခါက္က ကုသုိလ္ေတာ္ဘုရားနား ေခၚသြားၾကရာ ဘုရားေရွ႕က ေရကန္ကုိ ဘာအေရာင္လဲဟု ေမးသည္ဆုိ၏။ ဝင္းဝင္းျမင့္ (နန္းေတာ္ေရွ႕) က “စိမ္းပုပ္ႀကီးပါ ဆရာရယ္” ဟု ဆုိေတာ့ “ျမစိမ္းေရာင္ေပါ့ဗ်ာ” ဟု ပန္းခ်ီဆရာက ဆုိေလသည္။ သူခံစားတတ္သလုိ စာဖတ္ပရိသတ္ ျမင္လာေအာင္ ဖြဲ႔ႏြ႔ဲျပရာတြင္လည္း တဖက္ကမ္းေရာက္သူပါ။ သူ၏ အႏုစိတ္အေရးအေတြးေၾကာင့္ ေလာကအလွကုိ ျမင္တတ္၊ ယဥ္ေက်းမႈသေဘာကုိ ထင္ဟပ္လာႏုိင္ေသာ အႏုပညာသည္ေပါင္းလည္း မနည္းေတာ့။ ကမၻာ့ယဥ္ေက်းမႈ အေမြစုကုိ ျမန္မာ့တုိင္းရင္းသား႐ုိးရာႏွင့္ စနယ္ၿပီး လြတ္လပ္ေသာ အမ်ဳိးသားယဥ္ေက်းမႈသစ္ ေပၚထြက္ေအာင္ တာရာေခတ္တြင္ သူပ်ဳိးၾကဲခဲ့သည္။

ၫွိထြန္းေရႊတုိင္

ဟုိတေလာက လူထုစိန္ဝင္းက တုိင္းျပည္တခုကုိ ထူေထာင္ေတာ့မယ္ဆုိရင္ သေဘာတရားပါတဲ့ ဝတၳဳႀကီးေတြ လူေတြဖတ္စရာ ရွိရတယ္၊ ခုေခတ္ စာေပေတြမွာ ၁၉၅ဝ ေက်ာ္က လက္ဝဲဝတၳဳႀကီးေတြလုိမ်ဳိး လူထုကုိ လႈံ႔ေဆာ္ႏုိင္တာမရွိေတာ့ဟု ေဆာ္ၾသသည္ကုိ ဖတ္လုိက္ရသည္။ ဤေခတ္တြင္ အန္ဂ်ီအုိလုိင္းခ် ပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရးဝတၳဳ၊ လူငယ္ပညာေပး၊ ေတာသဘာဝ မေနာအထာက်ေလာက္ ေရးတတ္လွ်င္ ၾကက္ဆူေတာအလယ္ ေဇာ္ဆြဲႏုိင္ေအာင္ စာေပက ေခတ္ပ်က္ေနရာ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္၊ သခင္ျမသန္း၊ နတ္ႏြယ္ထားဘိ၊ ေမာင္ထင္၊ ဂ်ာနယ္ေက်ာ္မမေလး၊ ခင္ႏွင္းယုေလာက္ပင္ လူသူေလးပါး ေလးစားစရာက အသက္ ၆ဝ ေအာက္တန္းေတြမွာ မက်န္လွေတာ့ပါ။

ထုိဒီေရနိမ့္ ေရေသထဲမွေန၍ စာေပသည္ ျပည္သူ႔အတြက္ဟု ယုံၾကည္ရာကုိ ရဲရဲႀကီးခ်ျပကာ ႏုိင္ငံေရးအေတြးအေခၚ ရသအဖြဲ႔ ေလာကအျမင္ အဆင့္ျမင့္ျမင့္ ေရးခဲ့ၾကသည့္ တေခတ္ႏွင့္ ထုိေခတ္အစ တာရာမဂၢဇင္းဖခင္ ဒဂုန္တာရာ၏ ေက်းဇူးကုိ အထူးေအာက္ေမ့ရေတာ့သည္။ သူ႔ဝတၳဳေတြက ေပးသည့္ အနီးအေဝး သမုိင္းျဖတ္သန္းမႈ ကားခ်ပ္ေတြကလည္း ယခုေခတ္ထိ ခ်ိန္ထုိးအကဲျဖတ္လုိ႔ရေသးသည္။ ကုိင္းေနေသာေပါက္ပင္မ်ား၊ လက္လက္ေလာ ေရႊေရာင္ေလာ၊ ဆယ္ေႏြဆယ္မုိး၊ သခင္ၾကက္ေသြး၏ က်ဆုံးခန္း၊ ပုိစတာကပ္သူ၊ ေသနတ္သံ။ ၁၉၅ဝ-၆ဝ တြင္း ကမၻာ့စစ္ေအးဂယက္ႏွင့္ လက္ဝဲလက္်ာအၿပိဳင္ ၾသဇာလုခ်ိန္မုိ႔ စာေပသည္ အႏုပညာအတြက္ လုိင္းကလည္း ပရိသတ္ကုိ လႊမ္းမုိးႏုိင္ရန္ ေျပာင္ေျမာက္ေသာ အႏုပညာမ်ား ထုတ္လုပ္ခဲ့သည္။ ေမာင္ထင္၊ ခင္ႏွင္းယု၊ ေသာ္တာေဆြ၊ ထင္လင္း၊ စိန္စိန္.. ။ ဟုိတုန္းက ႐ႈမဝပါတကား။

ဒဂုန္တာရာသည္ ႏုိင္ငံေရးမလုပ္ေသာ္လည္း ႏုိင္ငံေရးေသြးၾကဲသူမဟုတ္။ ေခတ္အဆက္ဆက္ အခ်ဳိးအေကြ႔မ်ားတြင္ “မွန္နန္းအသုံးခံ” အျဖစ္ ႏုိင္ငံေရးသီလ ေျပာက္က်ားခံခဲ့သူလည္း မဟုတ္။ ဆရာမႈိင္းစကားႏွင့္ဆုိလွ်င္ “ကြ်န္ဝယ္ရာ သူအဆစ္မပါခဲ့”။ ႏုိင္ငံေရးတြင္ စာေပ၏ က႑ကုိ ေျပာင္ေျမာက္ေစခဲ့သူ၊ စာေပက ႏုိင္ငံေရးေနာက္ၿမီးဆြဲ မဟုတ္ဘဲ ေခတ္ကုိ လမ္းညႊန္ႏုိင္ခဲ့သူ ပတ္ကားစာေရးဆရာ၊ ရဲေဘာ္ဗဟိန္း၏ သစၥာရွိလွစြာေသာ ခ်စ္ေဆြ။

သမုိင္းသည္မဆုံး

မႏၲေလးတြင္ သူႏွင့္ ဖုန္းေျပာေလ့ရွိစဥ္က ဟုိတယ္မယ္က ဆရာ့ကုိယ္ေတြ႔လား… “ဒီလုိေမးျမန္းေရးရတာေပါ့ဗ်ာ ဟဲဟဲ”၊ ဘယ္ဝတၳဳက ဘယ္ဇာတ္ေကာင္ဟာ အျပင္မွာ ဘယ္သူ႔ကုိ ၾကည့္ေရးတာ မဟုတ္လား စသည္ျဖင့္ လူႀကီးသေဘာေကာင္းသေလာက္ စပ္စုမိလွ်င္ သူက ၿပံဳးျမျမႏွင့္ “ခင္ဗ်ား ေတာ္ေတာ္သိတာပဲ” ဟု ျပန္ေျပာတတ္ပုံကုိ ခုထိ ခဏခဏ သတိရေနမိသည္။ လူငယ္ေတြ ေခတ္ကုိသိေအာင္ အားထုတ္သည့္ ရွားပါး ျမန္မာလူႀကီးတေယာက္ထံမွ လူႀကီးေတြ ျဖတ္သန္းခဲ့ပုံကုိ သိလုိစိတ္ႏွင့္ ဖလွယ္မိျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ ရန္သူမရွိ မိတ္ေဆြသာရွိဟု ေရးေျပာေနက် သူ႔ထံမွ ျပည္သူအမ်ားစုႀကီးႏွင့္ ထပ္တူခံစားတတ္သည့္ အျမင္စကားေတြကုိလည္း ၾကားဖူးသည္။

ေၾသာ္ ေမ့လုိ႔။ ဆူးငွက္ထံမွ ၾကားဖူးေသာ ဒဂုန္တာရာပုံျပင္တခုက ေကာလိပ္ဂ်င္နာေရးတြင္ ဥကၠ႒ႀကီး ဦးေနဝင္း လာေမးစဥ္ ျပန္ခါနီး သူ႔ကုိ “ ခင္ဗ်ား မုဆုိးဝတၳဳေတြ ေရးေသးလားဗ်” ဟု ႏႈတ္ဆက္သြားသည္ ဆုိသည္။ အုိဘယ့္ ဒဂုန္(ဗုိလ္)တာရာ။ ရာေက်ာ္သက္ရွည္ၿပီး ျပည္သူ႔ရင္ခုန္သံ ဆႏၵျပည့္ဝေအာင္ အားေပးပါဦး။

(ေမ ၁ဝ ဒဂုန္တာရာ ၉၂ ႏွစ္ျပည့္သုိ႔)



4 Responses to “ရင္ခုန္သံဆရာႀကီးအတြက္”

  1. ဟီးဟီး… ဘ၀ရွင္မင္းၾတားႀကီးက သူ႔ေသြးေသာက္ေဖာ္ ဗိုလ္တာရာ မွတ္ေနသလား.. အင္း သူတို႔ လာခဲ႔တဲ႔ ပတ္၀န္းက်င္နဲ႔ဘ၀က ကြာေလေတာ့ ဘယ္သိရွာမလဲေလ.။။။ ၀ဲသာ မေကာင္းရင္ ျဖဳတ္လဲေလဆိုတဲ႔ လူႀကီးမ်ိဳးေတြပါပဲ..။

  2. 2 ေစာသက္လင္း

    ကၽြန္ေတာ္ဆို ပါဠိစကားလံုးေတြကိုေတာင္ မရိုက္တတ္ဘူး။ ျမန္မာစာ သတ္ပံုက်မ္း ဆိုဒ္ကေန ေကာ္ပီေတြကူးျပီး စုထားရတယ္။

  3. 3 စာခ်စ္သူ

    ထဲထဲဝင္ဝင၊္ေစ႔ေစ႔စပ္စပ္၊ကန္ကန္ေၾကာက္ေၾကာက္၊ေရးတတ္လွစြာေသာ(ဦးေလးဖိုးသံေခ်ာင္း ေျခက်၊အဖုိးအဖြား အပထား) ဘုိဘိုရဲ႕စာေတြဖတ္ရေတာ႔၊ျခင္းထဲကေမြးကၽြတ္ႀကက္မ်ားနဲ႔ ေရဆိုးတြင္းထဲကဖါးမင္းေဆြဖြားဖက္ေတာ္ စာနယ္ဇင္းသၼားမ်ားသတိျပဳဖြယ္ရာပင္။

  4. 4 ထြန္း

    က်ေနာ္က လမ္းစဥ္လူငယ္ကို သေရာ္တဲံ့အေနနဲ႕ မွည့္ထားတဲ့ကိုယ္ပိုင္နာမည္ထင္ေနခဲ့တာ
    ကိုဘိုဘိုရဲ႕၀မ္းကြဲတေယာက္ကလည္းနာမည္ဆန္းနဲ႕ဆိုေတာ့


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: