ရာဇဝင္ကုိေပါင္းကူးျခင္း ၁၅

02Jun11

လြတ္လပ္တဲ့အာ႐ွအသံ

မဂၤလာပါခင္ဗ်ာ။ ဒီတပတ္မွာေတာ့ ရာဇဝင္သုတေတြကလက္ဆင့္ကမ္းတဲ့ အမ်ိဳးသားစိတ္အေမြအေၾကာင္း ေျပာပါ့မယ္။ ျမန္မာျပည္မွာ ၁၉ ရာစုေနွာင္းကစလုိ႔ ေပပုရပုိက္ေတြက
ေ႐ွးေဟာင္းက်မ္းဂန္ေတြကုိ စက္တင္႐ုိက္ႏွိပ္တဲ့ဓေလ့ ေခတ္စားလာသလုိပဲ ၂၀ ရာစု စာနယ္ဇင္းေတြမွာ ေ႐ွးေခတ္ေဟာင္းသုတေတြ ေဝငွတဲ့ ပညာ႐ွိေတြရဲ့စာေတြလဲ ထဲ့သြင္းလာၾကပါတယ္။ ဒါဟာ ပေဒသရာဇ္အျမင္ေအာက္က မထြက္ႏုိင္တဲ့ စပ္ကူးမတ္ကူးကာလစာဖတ္ပရိသတ္ေတာင္းဆုိခ်က္အရျဖစ္သလုိ တဟုန္ထုိးေျပာင္းေနတဲ့ အရင္း႐ွင္ကုိလုိနီယဥ္ေက်းမႈေအာက္မွာ တရုတ္ အိႏၵိယ ၿဗိတိသွ်ေတြရဲ့ၾသဇာလႊမ္းလာတာကုိလဲ ခုခံတဲ့သေဘာပါပါတယ္။ က်ေနာ္ အဓိကေျပာမွာက ျမန္မာဘာသာနဲ႔ ထုတ္တဲ့ စာေစာင္ေတြက အေရးအသားေတြပါ။

ဒီဇာတိမာန္ရာဇဝင္စာေတြရဲ့ ဘုိးေအႀကီးအျဖစ္ မစၥတာေမာင္မႈိင္းေခၚ ဦးလြန္းရဲ့ ဋီကာေတြကုိ မွတ္မိၾကမွာပါ။ ၁၉၁၁ ဗုိလ္ဋီကာကေန ဖဆပလေခတ္ ကမၻာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဘြဲ႔ေလးခ်ိဳးေတြထိ ဆရာႀကီးဦးလြန္းဟာ ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြကုိ အတိတ္နဲ႔ႏႊယ္ပီး မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ကုိ ဗဟုုသုတနဲ႔ လႈံ႔ေဆာ္သြားတာပါ။ ဆရာႀကီးေရးတဲ့စာေတြက အတိတ္ကုိ အလြန္အက်ဴးဂုဏ္တင္ပီး မ်က္ကန္းမ်ိဳးခ်စ္စိတ္ကုိ ဆြေပးတာေတြမ်ိဳးေတာ့မဟုတ္ပါဘူး။ ဥပမာ ၁၉၁၆-၂၁ ဝန္းက်င္က ဆရာႀကီး ေရးခဲ့တဲ့ မွာေတာ္ပုံဝတၳဳမွာ ဗားကရာလူထြက္ႀကီး ဦးေက်ာ္ဒြန္းက တပည့္ ေမာင္ဘုန္းခင္ကုိ ဆုံးမရာမွာ မင္းတုိ႔ကာလသားေတြဟာ အားအားရွိရင္ ပြဲလမ္းသဘင္အေပ်ာ္အ႐ႊင္လုိက္၊ ထန္းရည္အရက္ေသာက္ႏွင့္သာ အခ်ိန္ကာလကုိျဖဳန္းတီးပစ္ၾကတယ္။ ျမန္မာလူမ်ိဳးျဖစ္ၿပီး ျမန္မာလူမ်ိဳးမင္းစုိးရာဇာတုိ႔ရဲ့ အစီအစဥ္ရာဇဝင္ကုိမွ နားမလည္ရင္ ရယ္ဖြယ္အတိျဖစ္ေတာ့မပ။ .. ဆရာႀကီးတုိ႔ေတာ့ျဖင့္ ကုိယ့္လူမ်ိဳးအေၾကာင္းကုိယ္မသိဘူးဟု ကဲ့ရဲ့ေျပာဆုိၾကမွာကုိ႐ွက္သည့္အတြက္ အသက္ ၂၀ ေလာက္ကပဲ သုိက္ဝင္ ဧခ်င္းေဟာင္း ၁၂ ေစာင္ကုိမူထား၍ ဘာေတြဖတ္ခဲ့က်က္မွတ္ခဲ့တယ္ဆုိတာကုိ ဥပမာသာဓကမ်ားနဲ႔ ေျပာျပသြားပါတယ္။ ဝတၳဳႀကီးတပုဒ္လုံးမွာ ရတနာပုံေခတ္ မႏၱေလးလူမႈေနာက္ခံနဲ႔ ရာဇဝင္ျဖစ္ရပ္ေတြကုိ ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ရင္း ဝတၳဳသြားထဲမွာ ထဲ့သြင္းယက္ေဖာက္သြားတာကလဲ ဖတ္လုိ႔မၿငီးေအာင္ပါပဲ။ ဆရာမႈိင္းရဲ့ ဋီကာစာခ်ိဳးေတြ အလြတ္က်က္ရင္း စစ္ႀကီးမျဖစ္ခင္က မ်ိဳးဆက္မ်ားဟာ ရာဇဝင္ ႏုိင္ငံေရး မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ေတြ ႏုိးၾကားျပည့္ဝလာၾကတာပါ။

ဒီႏွစ္ဟာ ၁၂၂၃ ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၆၁-၆၂ က ေမြးတဲ့ ျမန္မာပညာရွိ ၃ ပါးရဲ့ ႏွစ္ ၁၅၀ ျပည့္ခ်ိန္လဲျဖစ္ပါတယ္။ သူတုိ႔ကေတာ့ ပုဂံဝန္ေထာက္ဦးတင္၊ ေမာ္ပီဆရာသိန္းနဲ႔ စတုရဂၤဗလဦးေဘေခၚတဲ့ ေက်ာက္စာရုံးစာေရးႀကီးပါ။ ဒီဆရာႀကီးေတြဟာ ေခတ္ေဟာင္းျမန္မာပညာေရးရဲ့ ေနာက္ဆုံးမ်ိဳးဆက္ေတြလဲျဖစ္သလုိ တုိင္းတပါးေအာက္က်ေနခ်ိန္မွာ သူတုိ႔ကုိယ္တုိင္ အစုိးရဝန္ထမ္း ျမန္မာစာျပဆရာစသျဖင့္ နယ္ခ်ဲ႕နဲ႔မကင္းပဲ အသက္ေမြးခဲ့ရေပမယ့္ ရုိးရာယဥ္ေက်းမႈအဆီအႏွစ္ေတြကုိ ျပည္သူေတြၾကား ဆက္႐ွင္သန္ေနေအာင္ ျဖန္႔ျဖဴးခဲ့ၾကပါတယ္။ ပုဂံဝန္ေထာက္မင္းရဲ့ ျမန္မာမင္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံစာတမ္းအေၾကာင္းေတာ့ ေျပာခဲ့ပီးပါပီ။ ဦးတင္ဟာ ဦးေက်ာ္ထြန္းစတဲ့ လူႀကီးေတြလုိပဲ ရန္ကုန္တကၠသုိလ္ေက်ာင္းသားေတြကုိ ျမန္မာစာကူညီျပေပးခဲ့တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးတေယာက္ပါ။ သူ႔တပည့္ထဲက ထင္ရွားသူတေယာက္က သိပၸံေမာင္ဝပါ။ ေက်ာင္းသားေတြက ဦးတင္ကုိ ဖုိးဖုိးတင္လုိ႔ပဲေခၚပါတယ္။ ဦးတင္ဟာ လယ္တီပ႑ိတဦးေမာင္ႀကီးနဲ႔အတူ တကၠသုိလ္က ဂုဏ္ထူးေဆာင္မဟာဝိဇၨာဘြဲ႔ရပါတယ္။

သူတုိ႔ထဲက လူသိအမ်ားဆုံး ေမာ္ပီဆရာသိန္းရဲ့ ပါးစပ္ရာဇဝင္၊ ေႏွာင္းျဖစ္စာတမ္း၊ အရူးလြယ္အိတ္ စတာေတြကလည္း ရာဇဝင္ ေရွးျဖစ္ေတြေပမယ့္ မတိက်ဘူး၊ ထုိးဇာတ္စိတ္ကူးေတြပါတဲ့ ရာဇဝင္အူေပါက္ေတြလုိ႔ နန္းတြင္း ဆက္ေတြနဲ႔ ေႏွာင္းေခတ္ပညာရွင္ေတြက သတ္မွတ္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့လဲ ျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္ ပညာရွိႀကီးမ်ားႏွင့္ ျမန္မာ့လႊတ္ေတာ္ ၀န္ႀကီးမွဴးႀကီးမ်ား စတဲ့စာအုပ္ေတြက ဆရာေမာင္ထင္ ရဲ႕ စကားနဲ႔ ဆုိရရင္ “ေမွာ္ဘီဆရာသိန္းႀကီးသည္ အတိတ္ကို နိဒါန္းသြယ္၍ ပစၥဳပၸန္ ဖြံ႕ၿဖဳိးတုိးတက္ေစရန္ ေစတနာထားဘိသကဲ့သုိ႔ ေ႐ွးသူေဟာင္းတုိ႔ ၾကဳိးပမ္းမႈမ်ားကို ႐ွာေဖြစုေဆာင္း မွတ္တမ္းတင္(သည္)” လုိ႔ ေျပာလုိ႔ရပါတယ္။

ဒုတိယကမၻာစစ္မျဖစ္မီ အႏွစ္ ၃-၄၀အတြင္း ျမန္မာစာနယ္ဇင္းေတြမွာ ဦးဖုိးသိန္းေရးတဲ့ ျမန္မာမႈ ျမန္မာသမုိင္းေဆာင္းပါးေတြဟာ အထူးလူႀကိဳက္မ်ားရုံမက ပေဒသရာဇ္ေခတ္ေဟာင္းနဲ႔ အလွမ္းေဝးတဲ့ ေအာက္ျမန္မာျပည္ လူထုအတြက္ သိမွတ္စရာဗဟုသုတေတြလဲ ပါပါတယ္။ အမတ္ႀကီးဦးေပၚဦးနဲ႔ ဘုိးေတာ္ဘုရား အခ်ီအခ် ဉာဏ္စမ္းပုစာၦထုတ္တာမ်ိဳးဇာတ္လမ္းေတြကုိ အမ်ားျပည္သူၾကား တကယ္အဟုတ္ထင္လာေအာင္ ေရးခဲ့တဲ့ထဲမွာ ဆရာသိန္းနဲ႔ ဦးေအာင္ဆုိသူ ရာဇဝင္ပုံျပင္ေရးဆရာတေယာက္က အဓိကလုိ႔ေျပာရမွာပါ။

အလားတူ ဒဂုန္၊ သူရိယ၊ တုိးတက္ေရးစတဲ့ စစ္မျဖစ္ခင္က မဂၢဇင္းစာေစာင္ေတြမွာ ဒဂုန္ခင္ခင္ေလး၊ သဘင္ဝန္ဦးႏု၊ ဝန္ေထာက္ဦးေမာင္ေမာင္တင္စတဲ့ လူႀကီးေတြရးသားခဲ့တဲ့ ျမင္းစီးစက္ထုိးနည္းမ်ား၊ သဘင္ဝန္မွတ္တမ္း၊ ရာဇဝင္ေဆာင္းပါးဋီကာ စတာေတြဟာ အဲဒီေခတ္ျမန္မာစာဖတ္ပရိသတ္ကုိ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္၊ ပေဒသရာဇ္ ယဥ္ေက်းမႈအေမြကုိ ျမတ္ႏုိးေစာင့္ေ႐ွာက္လုိစိတ္ေတြကေန ကုိယ့္မင္း ကုိယ့္ခ်င္း ျပန္ေနခ်င္စိတ္ေတြ ေပါက္လာေစတဲ့ စာေတြျဖစ္ပါတယ္။

ေရွ႕တပတ္မွာေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံသုေတသနအသင္းစတဲ့ ေခတ္ေပၚပညာရပ္အသင္းအဖြဲ႔ေတြမွာ ေရးသားၾကတဲ့ ရာဇဝင္သမုိင္းသုေတသနေတြရဲ့ လူထုၾကား ရုိက္ခတ္ပုံ အထူးသျဖင့္ လြတ္လပ္ပီးႏုိင္ငံကုိ ဦးေဆာင္တဲ့ ပညာတတ္လူတန္းစားေပၚ ၾသဇာေညာင္းတဲ့ သမုိင္းနဲ႔ နုိင္ငံေရးအျမင္ေတြကုိ ေဆြးေႏြးပါ့မယ္။ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။



No Responses Yet to “ရာဇဝင္ကုိေပါင္းကူးျခင္း ၁၅”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: