Sangha and Laity

26Dec13

ျမန္မာျပည္မွာ သံဃာထုရဲ့ ႏိုင္ငံေရးၾသဇာနဲ႔ ပတ္သက္ပီး ေျပာဆိုမႈ ေတာ္ေတာ္ရွိလာပါတယ္။ အဓိကက မ်ိဳးေစာင့္ဥပေဒကိစၥ၊ ၉၆၉ စသည္ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာျပည္ ေခတ္သစ္ႏိုင္ငံေရးဟာ ဘာသာေရး အဖြဲ့ေတြက အစျပဳတာမို႔ သံဃာထု ၾသဇာက အထူးရွိခဲ့ပါတယ္။ ကေန႔ထိလည္း ရွိဆဲလို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ၿမိဳ႕ေပၚ ပညာတတ္ လူလတ္တန္းစားက ဒီၾသဇာကို သတိမမူႏိုင္ေပမယ့္ ကုန္သည္လယ္လုပ္ လူထုအမ်ားစုမွာ ဘာသာေရး အရွိန္အဝါ ယုံၾကည္မႈက အထူး ႀကီးမားဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာ ႏိုင္ငံေရးမွာ ေရွ႕တန္းက ေနရာယူထားတဲ့ လႈပ္ရွားသူမ်ား၊ လူမ်ိဳးစု ႏိုင္ငံေရး အင္အားမ်ားထက္ အဓိက ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္ မ်ားရဲ့ ေနာက္လိုက္နဲ႔ ေထာက္ခံမႈက ပိုသည္ သာသည္ မေျပာႏိုင္ရင္ မတိမ္းမယိမ္း ရွိပါမယ္။ အစဥ္အဆက္ လည္း ႏိုင္ငံေရး အင္အားစုမ်ားက ဘာသာေရး ေထာက္ခံမႈ ရဖို႔ ႀကိဳးစားေလ့ ရွိပါတယ္။

ျမန္မာျပည္ အထက္လႊာ ႏိုင္ငံေရးမွာ ဘုရင္ မရွိတဲ့ေနာက္ အေရးပါတဲ့ ေခတ္ေဟာင္း မွဴးမတ္လူတန္းစား အရွိန္အဝါက်သြားပီး ေပၚလာတဲ့ ပညာတတ္ လူတန္းစား အားယူစ ျပဳခ်ိန္မွာပဲ စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈနဲ႔ အတူ ဘာသာေရး ေလ့လာမႈ တိုးပြား လာခ်ိန္ ကလည္း တိုက္ဆိုင္ ေနပါတယ္။ ျမန္မာ ေတြရဲ့ အမ်ိဳးသားေရး စိတ္ကို ရွာေဖြ တည္ေထာင္ခ်ိန္ ျဖစ္တဲ့ အတြက္ ရွိရင္းစြဲ ဘာသာေရး ယုံၾကည္မႈ၊ ပေဒသရာဇ္ အခ်ဳပ္အျခာ ပိုင္စိုးမႈကို ျပန္လည္ ေမွ်ာ္လင့္တာ၊ ေခတ္သစ္ ႏိုင္ငံေရး စနစ္ေတြ ထူေထာင္ခ်င္တာ အားလုံး ယွက္သန္းေနတာပါ။ ဒီအခ်ိန္မွာ ထူေထာင္တဲ့ အဖြဲ႔အစည္း ေခတ္ပညာတတ္ေတြ ခံယူခ်က္က လူမ်ားစု ဘာသာကို သခင္ ဘာသာ ျပန္လည္ ထူေထာင္မႈ၊ ဘာသာေရးနဲ႔ အာဏာပိုင္ အဖြဲ႔အစည္း ဆက္စပ္ ၾသဇာထူတဲ့ တိုင္းရင္းသား အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေပၚေပါက္ဖို႔က အဓိက ျဖစ္လာပါတယ္။

ျမန္မာ ႏိုင္ငံေရးကို အထူး ႏိုးၾကားေစတဲ့ ဦးဥတၱမ အစ ေခတ္အဆက္ဆက္ သံဃာ့ သမဂၢီ၊ ရဟန္းပ်ိဳ အဖြဲ႔ အဆင့္ဆင့္နဲ႔ ႏိုင္ငံေရး အဖြဲ႔အစည္းမ်ား အာဏာပိုင္မ်ား ဆက္ဆံေရး ကလည္း ျမန္မာျပည္ ႏိုင္ငံေရးမွာ အထူးတျခား ရွိပါတယ္။ သံဃာ ႏိုင္ငံေရးကို တိတိက်က် ဆန္႔က်င္ တာကေတာ့ အသစ္ဖြဲ႔စည္းတဲ့ ျမန္မာ စစ္တပ္ ေခါင္းေဆာင္ လက္ဝဲသမားေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ဦးေအာင္ဆန္းနဲ႔ ဦးေနဝင္းတို႔ လိုလားတဲ့ ဘာသာေရး ၾသဇာမခံတဲ့ ႏိုင္ငံေရး စနစ္ဟာ သခင္ ကိုယ္ေတာ္မိႈင္း၊ သခင္ႏုစတဲ့ သူတို႔ေရာင္းရင္း ႏိုင္ငံေရး သမားေတြ ေျခလွမ္းေတြနဲ႔ ကြာလွမ္းပါတယ္။ သခင္ႏုေခတ္ ႏိုင္ငံေရးမွာ လက္ဝဲၾသဇာ က်ဆင္းေရး အတြက္ ဘာသာေရး လႈပ္ရွားမႈေတြ ေဖာ္ေဆာင္ တာဟာ သံဃာ့ၾသဇာကို တေခတ္ ဆန္းတာ ျဖစ္သလို ပေဒသရာဇ္ပုံစံ ဘာသာေရးနဲ႔ အာဏာပိုင္ ဆက္ဆံေရးကို ျပန္လည္ အေျခစိုက္တာ လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဘာသာေရး လႈံ႔ေဆာ္မႈ ေတြကို ၁၉၅၈ လက္ဝဲ ဆန္႔က်င္ေရး စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ကာလမွာ အထူး အားေပးခဲ့ေပမယ့္ ၁၉၆၂ မွာ ဘာသာေရး လူမ်ိဳးစုေရး ကိစၥေတြ ထိန္းခ်ဳပ္ လိုတဲ့ စစ္အာဏာပိုင္ စနစ္က ႏိုင္ငံေတာ္ ဘာသာနဲ႔ တျခား အစိုးရ အေထာက္ အပံ့ခံ ဘာသာေရး လႈပ္ရွားမႈေတြကို ျပည္ဖုံးကား ခ်မတတ္ ေလွ်ာ့ခ်လိုက္လို႔ ၁၉၆၅ သံဃာ အေရးအခင္းစတဲ့ သံဃာ-အစိုးရ ဆက္ဆံေရး ပ်က္ျပားမႈေတြ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ စစ္တပ္ လက္ဝဲ စနစ္ကို ဓမၼႏၱရာယ္ ကြန္ျမဴနစ္ အျဖစ္ သံဃာဘက္က စြပ္စြဲသလို သံဃာ့ အဖြဲ႔အစည္းေတြ ကိုလည္း အက်င့္ ပ်က္ျပားေနတဲ့ အေနာက္ ၾသဇာခံ ႏိုင္ငံေရး စက္ပုန္း ခုတ္မႈေတြလို႔ စစ္အစိုးရက ယူဆခဲ့ပါတယ္။

သံဃာ့မဟာနာယက ထူေထာင္ထိန္းခ်ဳပ္ပီးေနာက္မွသာ သံဃာႀကီးမ်ားနဲ႔ အစိုးရ ဆက္ဆံေရး ျပန္လည္ အေျခခိုင္ လာပါတယ္။ ၁၉၈၈ ေနာက္ပိုင္း သံဃာ ကံေဆာင္မႈမ်ား ေၾကာင့္ ျပန္လည္ ပ်က္ျပားခဲ့တဲ့ ဆက္ဆံေရး ကေတာ့ ဘာသာေရး အဓိကရုဏ္းမ်ား ေပၚပီးေနာက္ အတိုက္အခံ-သံဃာ-အစိုးရ ႀတိဂံ အေနအထား တခု ေရာက္ေနတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ သံဃာမ်ား ဘက္က ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဆုံးရႈံးခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံေရး ၾသဇာကို ျပန္လည္ ထူေထာင္လို သလိုပဲ တခ်ိဳ႕ေသာ ႏိုင္ငံေရး အစိတ္အပိုင္းေတြ ကလည္း သံဃာအရွိန္နဲ႔ ႏိုင္ငံေရး မဲဆြယ္မႈမ်ိဳး လုပ္လိုတဲ့ ေျခလွမ္းေတြ ျမင္ရပါတယ္။ ဖိလစ္ပိုင္၊ သီရိလကၤာ၊ အီဂ်စ္ စတဲ့ ဘာသာေရး ၾသဇာႀကီးတဲ့ ႏိုင္ငံေတြက ေရြးေကာက္ပြဲ ႏိုင္ငံေရး မ်ိဳး ေပၚေပါက္ လာႏိုင္တယ္လို႔ ယူဆႏိုင္ပါတယ္။



No Responses Yet to “Sangha and Laity”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: