Mandalay Fire

11Feb14

Mdy

အႏွစ္ ၃ဝ ပဲ ရွိပါေသးတယ္။ ေနာက္လူေတြကေတာ့ အရင္ကပုံရိပ္ေတြကို ဆဝါးလို႔ ၾကည့္ႏိုင္ၾက ပါအုံးမလား။ က်ေနာ္တို႔ အညာမွာ မႏၱေလးဆိုတာ ပူတာ အိုက္တာ မွန္ေပမယ့္ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္နဲ႔ အင္မတန္ စုစုရုံးရုံး ရွိၾကတဲ့ ၿမိဳ႕ႀကီးပါ။ ရာသီလိုက္ ပြဲေတြက လည္းမ်ား၊ လူေတြ စီးပြားေရး ကလည္း ေမွာင္ခိုေခတ္မွာ ေတာ္ေတာ္ စည္စည္ကားကား ရွိခဲ့ေတာ့ အဲဒိကိစၥႀကီးသာ မျဖစ္ခဲ့ရင္ ၿမိဳ႕ဟာ တရုတ္ေတြ ေရာက္လာလည္း ၿမိဳ႕ခံေတြနဲ႔ စီးပြားေရး လူမႈေရးမွာ ကြာဟမႈ ႀကီးပါ့မလား စဥ္းစားမိတယ္။

အဲဒိအျဖစ္ေတြ အားလုံး လက္သည္ ကေတာ့ ပူျပင္းတဲ့ဥတု၊ ဆင္းရဲတဲ့ ရပ္ကြက္ ေတြမွာ ေလာင္တတ္တဲ့ မီးေတြနဲ႔ ၿမိဳ႕လယ္က လူဆင္းရဲေတြ ေနတဲ့ ဝင္းေတြထဲမွာ မီးသတ္ကား ဝင္ရခက္တာပါပဲ။ အဲဒါေတြ မျဖစ္ခင္ ၃ ႏွစ္ေလာက္က ၿမိဳ႕ေျမာက္ပိုင္းမွာ မီးႀကီး ၂ ခါေလာက္ ေလာင္ပီးပါပီ။ မႏၱေလး ရုပ္ရွင္ၿခံနဲ႔ ဘဝသံသရာ လို ရုပ္ရွင္ကားေတြ၊ ၿမိဳ႕မအသင္းရုံးေတြ ပါသြားခဲ့ပါပီ။ ဒါေပမဲ့ မဆလေခတ္ အစိုးရ ဘက္ဂ်က္မွာ ဒီလိုမီးေတြကို ကာကြယ္ဖို႔ အစီအမံ မ်ားမ်ား ရွိပုံမရပါ။ အဲဒိႏွစ္ပိုင္းေတြမွာ ေမာ္လိုက္၊ ေတာင္တြင္းႀကီး စတဲ့ အရပ္ေတြမွာ မီးႀကီးေတြ ေလာင္တာဟာ နဝတေခတ္ မိတၳီလာမီးထိပါပဲ ။ ဒါလည္း ကာကြယ္ေရး စရိတ္ သူပုန္ ေခ်မႈန္းေရးက ပိုအေရးႀကီးတယ္ ထင္ပါရဲ့။

မတ္လ ၂၄ ရက္ စေနရုပ္ရွင္ ၾကည့္ေနၾကခ်ိန္ပါ။ ကြယ္လြန္သူ အဖိုးအတြက္ ဂ်ပန္က စာမူခ ေပးတဲ့ ရုပ္သံ ဖမ္းစက္ေလးနဲ႔ ၾကည့္ေနၾကတဲ့ မိသားစုေတြ အိမ္ေတာင္ဘက္ ဆီက မီးခိုးလုံးႀကီးေတြ တက္လာတာ ျမင္ရ၊ လူေတြလည္း လမ္းေပၚမွာ ပြက္ေလာရိုက္ ေနၾကတာေပါ့ေလ။ မၾကာပါဘူး။ သယ္ႏိုင္သမွ် ကားေလးေပၚတင္ပီး မိသားစုေတြ ေျပးၾကရတယ္။ မီးက အိမ္နား ၃ ျပေလာက္က စတာကိုး။ ဓာတ္ဆီ ေလွာင္တဲ့ဝင္း ထဲကစတာ ဆိုေတာ့ အားလုံး ဒုကၡေရာက္ဖို႔ေပါ့။

အဖြားက သူတို႔ သမီးရည္းစား ဘဝေရးၾကတဲ့ စာေလးေတြ ဂ်ပ္ပုံးလိုက္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း သယ္သြားတယ္။ ေနာက္အဖိုးပုံတူ ပန္းခ်ီကားသစ္ႀကီး။ ဦးေလးေတြက နံေဘးအိမ္ကမီး ကူးမလာေအာင္ ပက္ေနၾကတယ္။ ေရကုန္ေတာ့ ေျမာင္းထဲက ေရနဲ႔ေပါ့။ ပက္ႏိုင္လြန္း လို႔သာ ပါမသြားတာပဲ။ အိမ္မပါေတာ့ ေတာက္ေလွ်ာက္ ေဈးခ်ိဳထိ တိုက္ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ား လြတ္သြားတယ္။

ဝင္းေတြထဲကေတာ့ ကားေတြ ဝင္မရ ျပဳမရနဲ႔ မလြယ္ပါဘူး။ ၿမိဳ႕ရဲ့ ဖြဲ႔စည္းပုံ ပေဒသရာဇ္ အခံ တရုတ္ပုံစံ ဝင္းႀကီးေတြ အလယ္က မွဴးမတ္အိမ္ေတြ ေခတ္ကုန္ေတာ့ ဆင္းရဲသားေတြ ေဆာက္ခ်င္ သလို ပတ္ခ်ာလွည့္ ေဆာက္တဲ့ ေခတ္ေရာက္ပီး မီးစာ ျဖစ္ကုန္ တာေပါ့။ ဒါနဲ႔ ဝင္းထဲက ပုံႏွိပ္စက္ေတြ စာအုပ္ေတြ ပါသြားတယ္။ မီးဟာ ၿမိဳ႕လယ္က အေရွ႕အေနာက္ ၄-၅ ျပ၊ ေတာင္-ေျမာက္ အားျဖင့္ ၉ ျပ ပတ္လည္ အကြက္ ေတြကို ေလာင္ၿမိဳက္ သြားတဲ့ အတြက္ ၿမိဳ႕လယ္ အေရာင္းအဝယ္ ရပ္ကြက္ႀကီး ဟာ ၈၄ လမ္း အေနာက္မွာပဲ က်န္ပါေတာ့တယ္။ အဂၤလိပ္ လက္က်န္ အုတ္ေဈးခ်ိဳေတာ္ ဟာလည္း အေရွ႕ဘက္ တိုက္တန္း တခ်ိဳ႕ အဖ်ားသင့္တယ္ လို႔ပဲ မွတ္မိတယ္။ နဝတေခတ္ မွာေတာ့ အားလုံး ပ်က္တာပါပဲ။ သပိတ္ အားေပးတဲ့ ေဈးခ်ိဳ ျမန္မာ စီးပြားေရး ခ်က္မကို ၿဖိဳလွဲခဲ့တာပါပဲ။

၈၄ မီးႀကီးဟာလည္း ဗမာလူႀကီး တခ်ိဳ႕ စိတ္ထဲမွာ စည္းလုံးတဲ့ ၿမိဳ႕ရဲ့ စိတ္ဓာတ္ကို အားယုတ္ေအာင္ မဆလ ႀကံတဲ့မီး၊ ေသခ်ာ မၿငိွမ္းတဲ့ မီးလို႔ေတာင္ ထင္ၾကတယ္။ ၂ဝဝ၇ ေနာက္ပိုင္း ေဈးတခ်ိဳ႕ မီးေလာင္ေတာ့ကို အဲဒိတြက္ကိန္း ဟုတ္သလို ထင္မိတယ္။ တကယ္က ၿမိဳ႕ေတြမွာ မီးသတ္နဲ႔ အေရးေပၚ လုံၿခံဳေရး သိပ္ေလ်ာ့ရဲတာပါ။ အဲဒိညက နီရဲေနတဲ့ ေကာင္းကင္ႀကီး ကို ၾကည့္ပီး အေနာက္ျပင္ က အိမ္တလုံး ေပၚကေန မိုးလင္းခဲ့တာ၊ မနက္လင္းလို႔ အဖြားအိမ္ဘက္ ထြက္ၾကည့္ၾက တဲ့အခါ အိမ္က က်န္ရစ္ပီး ေတာင္ဘက္ လမ္းျခားတဲ့ ဆီက အျပမွာ အကုန္လုိလို ပါသြားတာေတြ သတိရ ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ကိုယ့္ကို ထိန္းေက်ာင္း လာတဲ့ ေရခ်ိဳ ကုန္သည္ေတြအိမ္ ပါသြားတာ၊ တိုက္သစ္ ျပန္ေဆာက္ ရတာေတြ မွတ္မိေနပါတယ္။

မီးေလာင္စဥ္က ပါသြားတဲ့ ထဲက မႏၱေလး ရုကၡစိုး အျဖစ္ ဂ်ာနယ္ေက်ာ္ မမေလး ခ်ီးက်ဴးစာတင္ခဲ့တဲ့ ျမန္မာ့အလင္း သတင္းေထာက္ေဟာင္း ဦးကိုကိုလတ္(ကြယ္လြန္) ပိုင္ဆိုင္သမွ် ေရွးပစၥည္း စာစုေတြ မီးသင့္ တာလည္း အထူး ဝမ္းနည္းစရာပါ။ မီးစေလာင္စဥ္က ဒီထိ ေရာက္မယ္မထင္လို႔ ဘာမွ မသယ္ႏိုင္ဘူး၊ သူမ်ားေတြ အေယာင္ေယာင္ အမွားမွားနဲ႔ ေရေႏြးကရား မေျပးလာတာ ၾကည့္ရီေနတာ ကိုယ့္ဆီ မီးက ခဏမၾကာေရာက္ လာတာလို႔ ၂၆ ဘီလမ္း က်ံဳးနားက ဦးကိုကိုလတ္ သမီး အထျပ ဆရာမေဟာင္း ေျပာတာ မွတ္မိပါတယ္။ အဲဒိမွာ သူတို႔ ရွိေသးလား လည္း မသိပါ။ မႏၱေလးက အဂၤလိပ္အသိမ္း တခါ၊ အထြက္နဲ႔ ျပန္အဝင္မွာ တခါ မီးေဘး စစ္ေဘးေတြ ဆိုးဆိုးရြားရြား သင့္ပီး ေရွးေဟာင္း ယဥ္ေက်းမႈ ျပစရာ မက်န္ရစ္တ့ဲ ထဲမွာ ဒီလို မီးထပ္သင့္ေတာ့ လိပ္ကို ပက္လက္လွန္ရုံမက ေရေႏြးအိုးထဲ ထည့္ျပဳတ္သလို ပါပဲ။

မီးေျပးခဲ့ရတဲ့ ဝင္းလိုက္ ရုပ္ရွင္႐ုံ ပိုင္ရွင္ေဟာင္းေတြထဲက ဦးစိန္ဝင္း ဇနီး ေဒၚယဥ္ယဥ္ (အမၼာပန္းရည္)တို႔ အေတြ႔အႀကံဳကို အဂၤလိပ္ဘာသာနဲ႔ ေရးသား ထားတာ ရန္ကုန္ ၿဗိတိသွ်ေကာင္စီက တဆင့္ အဂၤလန္မွာ ေရာက္ရွိေနတာ ကိုလည္း ရရွိထားပါတယ္။ ခင္ပြန္းမမာတဲ့ ၾကားက မီးခံေသတၱာ ေသာ့ပ်က္ေနတာ ဖြင့္မရလို႔ ထားပီး ေျပးၾကရပုံ၊အဝတ္အစားေတာင္ ဝတ္စရာ မက်န္ေတာ့လို႔ အမရပူရ ၿမိဳ႕က မိတ္ေဆြေတြက ခ်က္ခ်င္း ရကၠန္းစင္က ယူလာၾကပုံ၊ ဆြမ္းခံၾကြ လွဴဒါန္းေနက် ျဖစ္တဲ့ သံဃာေတာ္ မ်ားက တိုက္ေဟာင္းက ျပာေတြကို အိတ္ေတြနဲ႔ထည့္ ၊ လွည္းေတြေပၚ တင္လာပီး ျပန္စစ္ခ်ကာ ေရႊနဲ႔ လက္ဝတ္လက္စား ေတြ ေရေဖ်ာ္ရွာၾကပုံ၊ စိန္ေတြ မီးေသြးျဖစ္ပီး ေရႊေတြ ျပန္ရပုံ စတဲ့ စိတ္ဝင္စားစရာ ေတြ ပါပါတယ္။

ဒီမီးနဲ႔ ပတ္သက္ပီး နတ္ေမာက္ ထြန္းရွိန္က စာတအုပ္ ထုတ္ဖူးပါတယ္။ အခ်က္အလက္ အေတာ္ပါပါတယ္။ ဒီမီးတြင္း ၿမိဳ႕လယ္က စာၾကည့္တိုက္ေတြ ေက်ာင္းေတြ စတဲ့ တိုက္တာ အိုးအိမ္ေတြ ေထာင္ခ်ီ ပါသြားတာဟာ ျမသန္းတင့္ မွတ္မိတဲ့ စစ္ပီးစ မႏၱေလး လိုပါပဲတဲ့။ အဲဒိခ်ိန္က ေဈးခ်ိဳက ၾကည့္ရင္ ၿမိဳ႕ေရွ႕က ဗုံးသင့္ ဘူတာႀကီးကို အရိုးၿပိဳင္းၿပိဳင္းနဲ႔ ျမင္ရတယ္။ က်ံဳးကိုလည္း အဆီးအတား မရွိ ေတြ႔ေနရတယ္။ ဒါေပမဲ့ မႏၱေလးဟာ မေသတဲ့ မီးငွက္လိုပဲ ျပန္ရုန္းထ ေနက်ပါလို႔ သူေျပာခဲ့သလိုပဲ မီးမတိုင္ခင္ကထက္ မ်ားစြာ စည္ကား ႀကီးမား လာပါတယ္။ သို႔ေသာ္ ၿမိဳ႕ခံ အင္အားနဲ႔ေတာ့ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ အေရွ႕ေျမာက္က ထပ္ေရာက္လာတဲ့ တရုတ္ ႏြယ္ဘြားေတြ အင္အားနဲ႔ ၿမိဳ႕က ျပန္တက္ လာတာ ဆိုေတာ့ လူေဟာင္းေတြ ေနရာေျပာင္းကုန္ ပါတယ္။ လူသစ္ လူေဟာင္း တင္းမာမႈ ကလည္း ရွိလာတယ္။ ေငြနဲ႔ေပါက္ဝယ္တယ္၊ စပါးႀကီးေျမြလို စတဲ့ သေဘာထားေတြ ရွိလာတယ္။ ဆိုရွယ္ အင္တီဂေရရွင္းေခၚ လူမႈအဖြဲ႔အစည္း ေတြ ေပါင္းစည္းႏိုင္မႈက ဒီတိုင္းျပည္မွာ သိပ္နည္းပါတယ္။ လူေတြဟာ ကိုယ့္မူေတြ ကိုယ္ဆုပ္ကိုင္ရင္း အစြန္းခ်ည္း ေရာက္သြားၾကတာပါ။ ဒီေတာ့ ဝသုျႏၵေရ လက္ေရးလို အေရးအသား ေတြ ထြက္လာတယ္။ ဒါေတြနဲ႔ စပ္လ်ဥ္းပီး တရုတ္လူမ်ိဳး အေပၚေရးတဲ့ စာေပမ်ိဳး စာတမ္းလုပ္ရင္ ေကာင္းမယ္လို႔ ဆရာ ဦးေသာ္ေကာင္း ေျပာဖူးပါတယ္။ ခုေခတ္မွာေတာ့ ပုဂၢလိက သတင္းစာေတြက တရုတ္ ဆန္႔က်င္ေရး ကာတြန္းေတြ စုရင္ကို အမ်ားႀကီး ရပါမွာ။ ဒီကမ္ပိန္းေတြ ေနာက္က ဘယ္သူေတြ ရွိေလသည္ေတာ့ မသိပါ။

ႊသိကြ်မ္းရင္းစြဲရွိတဲ့ ရပ္ေဆြရပ္မ်ိဳးေတြ တျဖည္းျဖည္း အေနေဝးကုန္တာ၊ ၿမိဳ႕ရဲ့ အစဥ္အလာ ပြဲလမ္းသဘင္ေတြ ပုံစံ ေျပာင္းကုန္တာ ဒါေတြကေတာ့ ျပန္ရဖို႔ မလြယ္ေတာ့ပါဘူး။ ဗုဒၶဘာသာ အလိုအရ ဘာမွ မတည္ၿမဲဘူးေပါ့။ ၿမိဳ႕ ၁၅ဝ ျပည့္တုန္းက အဂၤလန္ေရာက္ မႏၱေလး သားႀကီး တေယာက္ကို ေမးျမန္းထားတာ နားေထာင္ရတာ ဟိုတုန္းက မႏၱေလးသားေတြ ေျပာတဲ့ ယဥ္ေက်းသမႈ ေလယူေလသိမ္း နဲ႔ သူတို႔ေခတ္ ေပ်ာ္စရာ ေကာင္းပုံ ရပ္ရြာထဲမွာ ေဆြမ်ိဳးလို ၾကည့္ရႈၾကပုံ ေတြကို စားၿမံဳ႕ျပန္ ထားပါတယ္။ ရပ္ရြာ အစြဲအလမ္း မရွိရင္ ၿမိဳ႕ေတြဟာ လူမ်ိဳး ၁ဝ၁ ပါး တြယ္ရာမဲ့ စုေဝးေနတဲ့ ပ်ံက် ၿမိဳ႕ႀကီးေတြ ျဖစ္သြားတတ္ပါတယ္။ ေပက်င္းဟာ ေဟာင္ေကာင္ ျဖစ္ဖို႔ေတာ့ မေကာင္းဘူးေပါ့။



No Responses Yet to “Mandalay Fire”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: